Min bilder
Namn:
Plats: Uppsala / Falun, Uppland / Dalarna, Sweden

"Det var inte bättre förr, men det är sämre nu" Lojal tjänsteman i H M tjänst vilken pläga klaga å förfallet i Konungariket Sverige, och således leda motståndet mot den urbana slentrianvänstern och dess handgångna män! För god smak mot drängkultur och struntläsning!

onsdag, augusti 02, 2006

Onsdag (om förmiddagen)

Regntunga skyar över Residensstaden - undertecknad emotser regn.
(har även uppdaterat listan)

Ack! Skam och vanära haver befallit undertecknad, då man försov sig om morgonen. Detta är icke ett föredömligt sätt att bete sig då man liksom undertecknad följa salig Axel Oxenstiernas ledord huru en lojal tjänsteman i Hans Majestät Konungens tjänst skola föra sig. Såsom självpåtagen botgöring ämnar undertecknad icke utta någon så kallad lunchpaus under innevarande dag tillika kvarstanna en timme längre för att gottgöra detta.

Det synes mig som om avdelningen å Ämbetsverket ej kan räkna full styrka ännu. Mången medarbetare, och jag tveka icke att benämna dessa såsom varandes illojala tjänstemän, befinna sig stadigt å så kallad semester. Undertecknad haver icke uttagit mer än fem dagars betald ledighet, och dessa ägnades endast åt uppbyggelig verksamhet. Intet latande i solen för undertecknad! Såsom tidigare påtalat är betald ledighet ett koncept jag ställer mig tveksam till å det stora hela, ty lättja är i sig en subversiv verksamhet och bör å det hela taget räknas såsom tangerandes Majestätsbrott. Detta måst vara anledningen till att den olagliga tillika obehagliga regimen vilken styra Konungariket haver infört densamma. Lättjan främjar dessas ljusskygga syften, och hålla undersåten i ett tillstånd av godmodigt ointresse.

Vidare haver undertecknad fått kännedom om huru det styrande partiet plägat att ta ut ett så kallat tionde av sina medlemmar. Dessa icke oansenliga summor haver lagts till det vederstyggliga konceptet 'partistöd' och således inbringat mängder av Riksdaler åt dessa lågpannade kretiner. Yttermera visso har medlemmarna av det olagliga och naturvidriga partiet gjort avdrag å skatten för dessa tionden. Man finner alltså att dessa skenheliga kanaljer icke leva såsom de lär, utan gärna frisera siffrorna om detta kan gynna deras oheliga sak. Liksom Jesuitorden torde dessas valspråk vara Ändamålen Helga Medlen. Jag har endast en sak att säga - Skäms!

Under föregående afton hade Hans Majestäts Television den stora godheten att visa ett mycket amusant program om den redlige restauratören Hr Gordon Ramsay. Denne man ges i uppdrag att städa upp undermåliga krogar och världshus i det Förenade Konungadömet Storbritannien och Nordirland och gör så medelst bravur. Undertecknad anar att den redlige Hr Ramsay torde göra sig mycket bra då det kommer att städa upp i den politiska soppa vilket den vederstygglige Statsministern Hr Persson ställt till med i Konungariket Sverige.

Å en mer positiv not syntes det undertecknad att den föregående posten genererat en del intresse för undertecknads ringa person. Detta emottages tacksamt och klädsamt anspråkslöst. Ambitionen är att undertecknads läsare må finna något amusant i det undertecknad plägar att nedteckna å denna elektroniska journal. Måhända kan det bli ännu ett par så kallade 'avslöjande' poster om undertecknad.

Som avslutning ett citat ur Stockholms-Posten från den 2 november 1810

Med wördnadens och glädjens röst
Wi hälsa Dig i våra bygder
Prins! Du som förde hoppets tröst
till oss med Dig och Dina dygder
som lemnade Ditt fosterland
som Du befästad såg dess ära
att lugn och styrka med Din hand
till nya fosterlandet bära

9 Comments:

Blogger Neggot said...

På min ära! Vilken upplyftande läsning såhär runt lunchtimmen. En rojalist med vördnadsfullt språkbruk. Jag ämnar snarast tillägga Er, eller snarare Er journal, till min enkla länksamling. En stilla undran, vilka herrföreningar är Ni medlem av?

2/8/06 11:39  
Blogger SixesAndSevens said...

Ser fram emot fler "avslöjande poster"... :)

2/8/06 13:01  
Blogger annen said...

Nyfikenhet: Använder du samma språk när du talar som när du skriver?

2/8/06 13:05  
Blogger Eugéne de Beauharnais said...

Huru fantastiskt äro icke detta...Tre kommentarer å en och samma post.

Unge Hr Torstensson: Kan avslöja två av tre; HBF Birkarlarna samt Engelska Klubben. (Och är unge herrn måhända släkt med salig Fältmarskalk Greve Lennart Torstensson?)

Fröken 6:s and 7:s: Den som väntar å något gott. Men som en kavaljer måst jag givetvis gå unga Fröken till mötes i framtiden

Unga Fröken Annen: Det bero helt å sällskapet. I min yrkesutövning; nej, i mitt privata umgänge; ja det händer tämligen ofta. Då i samband med alkoholintag

2/8/06 13:55  
Blogger Neggot said...

Då vet jag vem du är. Du brukar medelst ett ovanligt högtidligt tonfall ofta välkomna mig och andra till Orvars krog. Jag tar mig friheten att publicera din limerick även om jag anser att den borde slyda enligt följande:

En kärlekskrank man från Puolitikasvaara
Ansåg att kärlek rustik skulle vara
Hans plan var djärv
Förförde en järv
Nätt och jämt att han livhanken klara

Blir mer flyt i läsningen då.

2/8/06 15:34  
Blogger Eugéne de Beauharnais said...

Jag tror bestämt att unge Hr Torstensson misstar sig, ty undertecknad har aldrig arbetat å Orvars Krog. Dock händer det titt som tätt att undertecknad frekventerar sagda institution.

Och limericken var icke skriven av undertecknad utan av Br. Vääs i HBF Birkarlarna

2/8/06 15:57  
Blogger SixesAndSevens said...

Nu har jag läst mer, och jag måste säga att jag gillar din blogg... Den är sannerligen unik i sitt slag.

2/8/06 18:10  
Blogger Neggot said...

Många misstag varav ett var turligt. Ty om du hade varit den herre som jag misstänkte så hade jag uppskattat dig mer för ditt språkbruk än din person.

Då gjorde Sir Vääs ett bra jobb, all heder.

Är själv medlem av Skvadern.

2/8/06 18:43  
Blogger Eugéne de Beauharnais said...

Fröken 6:s and 7:s

Undertecknad är hedrad över Frökens alltför vänliga ord. Och lovar att fortsätta betrakta tillvaron å denna så kallade blogg.

Unge Hr Torstensson

Undertecknad vill börja med att beklaga detta. Nåväl det finns ju alltid en möjlighet att söka frälsning i HBF Birkarlarna ;).

Måhända stöter vi på varandra under helgen å Orvars Krog. Undertecknad ämnar vara där åtminstone om Fredagen. I övrigt måst tillstås att unge herrns så kallade blogg är mycket amusant

3/8/06 09:55  

Skicka en kommentar

<< Home